ראש השנה נקרא גם "יום התרועה" על כך שביום הזה אנו
ממליכים עלינו את ה' בתרועות שופר כשם שממליכים מלך, ו"המלך" הוא אשר ייקבע בסופו
של דבר מי מאתנו "יזכה לחיים ומי למיתה" ועל כן נקרא גם "יום הדין". יום זה מסמל את
תחילת עשרת הימים הנוראים או עשרת ימי תשובה או עשרת ימי חשבון הנפש בהם אנו
משליכים מעלינו חטאים ועוונות ("תשליך") ומתפללים ל"אדון עולם" להיכתב בספר החיים
ולהיחתם בו בתום עשרת הימים האלה (ביום כיפור).
מחד המלכת מלך הוא ללא ספק אירוע משמח והוא מתקבל בתרועות שמחה ומאידך "עשרת הימים
הנוראים" מלווים בתפילות מרגשות למחילה וסליחה על עוונותינו בתרועות בכי ויללה. אם
כן זהו חג שיש בו שמחה וגם עצב.
בפילוסופיה הסינית בכלל ובפנג שואי בפרט, המערב מייצג את הסתיו, את סופם של דברים,
את הזקנה והמוות. לא בכדי אנשים זקנים מתוארים כמי שנמצאים ב"ערוב ימיהם". המערב
בפנג שואי מיוצג על ידי המספר 7 בבגואה. ה-7 בפנג שואי (כמו היום השביעי – השבת
וראש השנה החל בחודש השביעי) משקף מנוחה, רגיעה, משפחה, שמחה חגיגיות וגם התבוננות
פנימית והתחברות אל המימד הרוחני. ה-7 מקושר למתכת רכה.
איכות המתכת בפנג שואי היא של ארגון, סדר,
היגיון קבלת החלטות.
המתכת מייצגת נוקשות קרירות, דיכוי (תרתי משמע) וגם זוהר וברק.
המתכת ה"מבריקה" יכולה להאיר את חיינו בתובנות רוחניות גבוהות אבל יכולה גם להביא
עלינו אסון (כלי נשק למשל). צבעה האפור/לבן/זהב/כסף. משויכת לעולם העסקים/לעושר
(היי טק) וגם לעולם המצוקה ולעוני (חיים אפורים). היא קשורה בגוף, לעור ולריאות,
לאוויר שאנו נושמים או באים איתו במגע. המתכת היא אנחנו – תוצר של "אמא אדמה" ו"אבא
שמים".
"אמא אדמה" היא המזון שאנו אוכלים, האדמה עליה
דורכים, החומר, הגוף הפיסי. "אבא שמים" זה הרוח, נפש, האני הפנימי, אלוהים.
בראש השנה אנו שואפים להתנקות ולהיטהר מכל המעשים, המחשבות והאמונות השליליות
ולהתחיל את השנה החדשה כמו דף פתוח ונקי.
בין התפילות החשובות בראש השנה תפילת ה"תשליך" שהיא: בקשה להשלכת העבירות אל
"מצולות הים". אחרי הצהרים של היום הראשון הולכים לחוף ים או נהר ואומרים בו את
תפילת תשליך. מקובל אף לנער את שולי הבגדים כסמל להתנערות מעוונות
בין המאכלים הנהוגים לאכול בראש השנה הם:
תפוח בדבש – כמשאת נפש למתיקותה של השנה הקרבה.
ראש כבש או דג – בכדי שנהיה "לראש ולא לזנב".
סלקא (תרד) – בכדי "שיסתלקו אויבינו".
כרתי (כרישה) – "שייכרתו אויבינו" .
תמרים – "שייתמו אויבינו".
קרא (דלעת) – "שתקרע רוע גזר דיננו וייקראו לפנייך זכויותינו".
רימון – "שיירבו זכויותינו כרימון".
תפוח בדבש יכול לסמל את השאיפה לגדילה והתעצמות:
חמוץ מתוק משקפים את ה"עץ המזין את האש" את הצורך להצליח
• בבית- מומלץ לעצב את הפינה הדרומית והדרום מזרחית בגווני הירוק והכתום
• ניתן למקם קערת קרמיקה יפה ובה תפוחים אדומים וירוקים כסמל להצלחה.
ראש וזנב מסמלים את העתיד והעבר, את חזית הבית ועורפו, את הצורך להמשיך הלאה
ולא להישאר באותו מקום.
• בעיצוב הבית נשים דגש לחזית. נפנה חפצים ורהיטים לא שימושיים וניצור חלל פתוח
וזורם.
התרד והכרישה, כאלמנט העץ מייצג גדילה צמיחה והתעוררות (פיסית ונפשית) .
העלים ירוקים מכילים כלורופיל בכמויות אדירות, ברזל, חלבון ומינרלים חיוניים
המשמשים אף במניעת מחלות לב וסרטן. ידוע כי תרד מונע אנמיה (ולא בכדי פופאי הפך
לגיבור...) לאכול מאכלים אלה בראש השנה מצביעים על טיהור וחיזוק הגוף מפני מחלות
"אויבים" אחרים.
• אלמנט העץ בפנג שואי נמצא במזרח ובדרום מזרח.
• המזרח הוא גם איזור הבריאות על כן יהיה נכון שלא תהיינה תמונות של שלכת או שקיעה
באזורים אלו.
• מומלץ להשתמש בסימבולים של לידה והתחדשות.
• צמחים עם עלים מעוגלים העולים לגובה ישקפו גדילה,
• מומלץ לא למקם באזורים אלה ארון תרופות או מכשירים רפואיים כמו מד חום וכו'.
תמרים ורימונים נמנים עם שבעת המינים, שניהם מבשילים בתחילת הסתיו (ספטמבר אוקטובר)
לשניהם טעם מתוק, מהתמר ניתן להפיק דבש והרימון מסמל שפע ויופי. רימונים שימשו
לקישוט בית המקדש ובגדי הכוהנים.
• הם קשורים לאלמנט העץ הבשל – עץ יאנג. דרום מזרח.
• למרות היותם "עץ" מתיקותם משקפת את האדמה. דרום מערב
• יחד מצביעים על הצורך במערכת יחסים ", זוגיות יפה
• להעצים וליפות את הדרום מזרח ודרום מערב
הקרא או הדלעת היא הקלבש המוכר לנו בפנג שואי.
הקלבש בפנג שואי משוייך לטריגרמת dui טריגרמה זו מייצגת בין היתר מתכת רכה ומקושרת
למערב, סתיו והספרה 7 . 7 מייצג בנוסף לנאמר מעלה את הפה.
קלבש מיובש וחלול עם פתח בחלקו העליון מייצג אם כן את טריגרמתdui
צבעו הצהוה/זהב של הקלבש מיצג את המתכת.
בפנג שואי הקלבש ידוע כמנטרל/מעדן את כוכב 2 שהוא כוכב המחלות (בעיקר נשיות,
איזורי הבטן ואברי המין ).
אנו יודעים כי רופאי סין העתיקים השתמשו בקלבש לאיחסון תרופות ולא בכדי. יכולת
הדלעת (הקלבש) לנטרל אנרגיות שליליות ידועה לא רק בפנג שואי או ביהדות.
• מומלץ שבכל בית יהיה קלבש חלול ומוזהב עם פתח
למעלה. הקלבש מטהר את הבית מבעיות בריאותיות (מומלץ להיוועץ עם יועץ פנג שואי
מוסמך על מנת לקבוע מיקום מדויק)
לסיכום
אחרי הקיץ החם, הדביק, הרועש והאינטנסיבי, אנו נכנסים לתקופה שקטה ורגועה יותר.
הסתיו ללא ספק משרה אווירה של מופנמות והתבודדות לעומת חיי החברה הסוערים של ימי
הקיץ.
חשבון נפש, התכנסות והיטהרות הינם מעיקרי
הרעיונות של ראש השנה.
להשליך אמונות ומחשבות שליליות, לייצור מרחב נקי ופתוח למשהו חדש, לפתוח את הלב
ולשחרר מועקות, לפרוש ידיים ולהרשות לכל השפע להיכנס אל תוך חיינו ולייצור בתוכנו
פנג שואי פתוח וזורם.
בבית נוכל להעצים זאת על ידי פינוי כל החפצים,
הרהיטים, הבגדים האבזרים המיותרים שאין לנו שימוש בהם יותר.
"להשליך" דברים שמזכירים לנו אירועים קשים או מעוררים בנו רגשות שליליים.
לפתוח מעברים/מסדרונות ולייצור זרימה
לייצור פינה שקטה שתהפוך ל"מקדש פרטי" – מקום בו נוכל למדוט בשקט (מומלץ במערב)
לעצב את שולחן החג בגווני הלבן/האפור/הכסף והזהב. ניתן להוסיף פרחים בגווני הכתום.
צלילי פסנתר ברקע (המזכירים תקיעות שופר) יוסיפו מימד של איזון נוסף באנרגיות הבית.
(בפנג שואי צלילי המתכת של פסנתר מעדנים את כוכב האדמה השלילית הגורמת לצרות)
סוף דבר
פנג שואי בראש השנה תומך ומשלים את ה"תשובה" הפנימית שאנו עושים ב"עשרת הימים
הנוראים" הלא הם "ימי התשובה".
ואם נדמה לנו לעיתים כי פנג שואי זה רק "אופנה חולפת" או "פעמוני רוח" כדאי שנזכור
כי רוח ומים = פנג שואי ,הם ראשית בריאה של כל היקום והעמים והמדינות. והאם זה פלא
אם כך כי כולנו מדברים על אותה מהות רק בשפות שונות? תחשבו על זה.
בברכת
חג שמח חתימה טובה והרבה Sheng chi לכולם
מרי אור 03-5257583, 052-8585788 |